torsdag 28 oktober 2021

Nya Drevtätningar och axeln renoverad med SKF speedi sleeve

 

Monterat tillbaka drevaxeln med nya tätningar och nya o-ringar. Skruvarna dragna till 25Nm med momentnyckel och låsta med loctite. Monterade även en ny offeranod med loctite på skruvarna.
Sett från sidan.
Ihopmonterad med nya tätningar redo för sätta tillbaka på båten. 25Nm åtdragningsmoment på de båda insexbultarna samt låsloctite.
Lagerhuset med nya tätningar påmonterat på speedi sleeve renoverade axeln. Tätningarna väl smorda och yttre fylld med fett.
Nu ska man fortfarande kunna använda originalstorlek på tätningarna.
Snabbt och smidigt att montera speedi sleeves.
2x Speedi sleeves monterade på axeln. Montageflänsen på den yttre klipptes med avbitare och vreds/drogs sedan bort. 
När första speedi sleeven monterats mäts avståndet till spåret så man kan kontrollera att den andra speedi sleeven knackas till precis "rätt" läge.
2x Speedi sleeve från SKF 31,75mm (99125). De medlevererade montagehylsorna är för korta för montaget, men ett dammsugarrör funkar perfekt att knacka dit speedi sleeven med.  Nära på samma dimension som montagehylsorna.
Axeln är repad av radialtätningarna. Speciellt den yttre har gjort ett tydligt spår som känns tydligt.
Montering av 2x speedi sleeve en som täcker varje slitspår.
Yttre tätningen känns väldigt stel men den är hel.....Tätningsfunktionen kan det nog vara lite si och så med.
Reporna i axeln.
Ser rent och fint ut. 
Får rengöra ytan där o-ringarna tätar innan återmontage.
Lossar de två insexbultarna och knackar försiktigt loss drevlagerhuset.
Börjar med att demontera offeranoden.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar